Der er frokost, men det handler ikke kun om at spise madpakker.
Forud for frokosten er der to børn og en voksen fra hver gruppe der dækker rullebordet. Hverdagens matematik er i spil her. Vi har fokus på at tælle og sørge for at der er nok tallerkner, knive, gaffeler og glas samt kander.
Børn og voksne sidder ved tre borde i rummet. Frokosten handler om det sociale fællesskab. Det er en stund hvor børn og voksne samles om et fælles tredje frokosten, som rummer hyggen, samværet og respekt for børnenes mad. De voksne har fokus på sproglig kompetence, når der i dialogen med børnene stilles åbne spørgsmål. Børnene er nysgerrige på de deres oplevelser og forestillinger om dette og hint.
Vi er opmærksomme på, at bidrage til børnenes udvikling af sociale kompetence ved at hjælpe hinanden med eksempelvis at putte skrald i skraldespanden, hælde vand op til hinanden, række kanden videre, dække bord og rydde op efter sig selv.
Den personlige kompetence er i spil blandet andet ved at barnet får erfaring med at mærke efter og man er mæt eller sulten, Føles det behageligt eller ubehageligt, og bliver man respekteret at fællesskabet for at føle det man gør.
Madpakken er barnets egen, men de voksne vejleder og hjælper. Hvis madpakken giver anledning til undring tages drøftelsen om sundhed med forældrene, ikke barnet. Det er også et fokus på kulturen omkring måltidet, hvordan spiser man så alle har det rart under måltidet? Vi kan sammen med børnene tale om forskelligheden i kulturelle normer og mad.